Jiřina Příč

Obrázek uživatele Jiřina Příč

Bc. Jiřina Příč
 
Brněnská striptérka, performerka a feministka se narodila původně jako Jiřina Příčová v Kyjově, datum narození však z pochopitelných důvodů nepřestajné mladosti tají.
 
Její umělecký vývoj ve třinácti letech mocně ovlivnilo intimní sblížení s „moravským Rimbaudem“ básníkem Jiřím Veselským. Právě pro ni a o ní tehdy Jiří Veselský napsal při společném výletě na Kníničskou přehradu u Brna následující báseň:
 
ČUPĚJÍCÍ DÍVENKA V BLÍZKOSTI PŘEHRADY
 
A nehty na nožkách se leskly
ve směru klína leskem vzlínavým.
I stromy v okolí smyslně zmizely
a chvěly se ve svalech její vulvy.
A nahé slunce je v zarudlé dívčí kůži
bolestně vzdálené…
 
Rovněž následující báseň Jiřího Veselského byla určena Jiřině:
 
BÁSEŇ NA ROZŠÍŘENÍ DÍVČÍCH OČÍ
 
Jen dívka, jíž se zamotala hlava,
má pohled tak překrásný jako Ty.
Je v něm cosi jak slastné vrnění,
prudký spád štěstí přes zavřené rty.
Kladení nožek na ramena toho,
kdo drží přitom jejich palečky
a lesku nehtů z nich nutkán se dotýkat
vzhůru jej nese,
až prostupuje a prosvětluje mu hmat,
 
zatímco ona rozestupuje se…
 
Po rozchodu s Veselským se zamilovala do jiného moravského básníka a pro něj se chtěla nechat přeoperovat na hocha. Právě tehdy od svého rodného příjmení odvrhla potupnou koncovku –ová a stala se radikální feministkou.
 
Posléze vystudovala balet na brněnské konzervatoři (během středoškolského studia si přivydělávala u tyče jako striptérka) a následně pak sdružená uměnovědná studia na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Po získání bakalářského titulu se intenzivně věnuje genderovým studiím doma i v zahraničí.
 
Jen o vlásek jí (díky předpojatosti poroty) uniklo vítězství ve finále Slam Poetry, pořádané
v klubu Fléda roku 2008.
 
Je autorkou adaptace divadelního mash-upu BIOMANDRAGORA 2.0. podle předlohy renesančního klasika v překladu Google Translator. Premiéra proběhla 22.11.2010 v Divadle Husa na provázku v režii Roberta z boží vůle Krále.
 
V poslední době Jiřina Příč přesunula svoje aktivity i do Holandska, kde žije střídavě jako žena a jako muž (Jiří Příč). Nerada se nechává fotografovat; jednu z mála jejích fotografií přikládáme v příloze. Jiřina v Nizozemsku proslula originálním konceptuálním uměním. Na náměstí poblíž květinové burzy v Alsmeer například veřejně znásilnila sama sebe, respektive její Jiří znaásilnil její Jiřinu, to vše uprostřed extravagantní výzdoby stovek kvetoucích tulipánů v barvě červené, bílé a modré (nizozemská vlajka má stejně jako česká právě tyto tři barvy; i proto na uvedený projekt obdržela Jiřina dotaci od Evropské unie). Performance Jiřiny Příč rozbíjejí „čtvrtou zeď“ a vtahují diváky do akce, jsou samou svojí podstatou kontroverzní, a proto mediálně oblíbené. Dva semestry již Jiřina vyučuje jako externí lektorka gender performance na Královské akademii umění v Amsterdamu.
 
Roz pracován má rozsáhlý politický román z českých poměrů SAMETOVÝ PŠOUK a před dokončením je její další divadelní hra BÍLÁ NEMOC.
 
Do NAPŘÍČ byla zvolena na valné hromadě sdružení 16. října 2009, a to 18 hlasy (proti byly hlasy 3).